sunnuntai 10. huhtikuuta 2011

Agilityä Ruotsin malliin

Tänään oltiin ekalla agilitykurssilla Ruotsissa. Kurssilla kouluttajana oli Malin Elfström joka on ollut monesti Ruotsin maajoukkueessa Swift Bc:llään.
Kurssilta saatiin apua ja neuvoja oikeestaan just siihen mitä vähän toivoinki ja mitä oon mm-kisoista asti miettinyt vaikkakin viime aikoina taas ehkä vähän unohtunut. Eli miten saada koira juoksemaan esteiden välit niin lujaa kun mahdollista ja miten saada koira ite lukemaan mun liikettä ja rataa niin ettei mun tarvii aina jarruttamalla koittaa saada koira kääntymään oikeeseen suuntaan. Siis että koira kääntyisi ite ilman että mun pitää kauheesti käskyttää tai himmata ja kuitenkin niin että hyppää tiukkaan eikä vedä pitkäks.
Tää on ehkä just suomalaisille ja etenkin mulle ;) ominaista että autetaan liikaa koiraa ja pidetään koko ajan kontrollia koiraan. Mun tavotteena on nyt siis Malinin neuvojen avulla koittaa saada Ricosta sillä lailla itsenäisempi että se osais ite päättää koska saa hypätä pitkälle ja koska pitää vähän jarruttaa, jotta pääsee mahdollisimman nopeesti mun perään. Ja tää osa pitää kans hioa paremmaksi, että Ricolla tosiaan olis kiire mun perään ilman että koko ajan odottaa käännöstä tai jarrua. Sitte vasta kun jarrutan pitää jarruttaa muuten pitäs juosta niin lujaa kun kintuistaan pääsee. Ei sillä ettäkö Rico ois hidas mutta aina löytyy parannettavaa ;) ja tätä tosiaan mm-kisojen jälkeen miettisin et me tehdään kauheen paljon enemmän töitä ku muut agilityharrastajat maailmalla ja silti ne tekee hyviä aikoja! Aina se jarruttaminen ei oo nopeampi vaihtoehto kun pitkä kaarros jossa koiran vauhti säilyy.
Ja lisäksi mun pitäs kiinnittää huomiota etten kurki taaksepäin kun juoksen suoralla jossa esteet on ihan linjassa. Pitäs siis luottaa että kyllä se koira sieltä tulee, pälyily vaan hidastaa koiraa kun se odottaa käännöstä. Ehkä muutenki pitäs välillä tehä suorempaa rataa että Rico oikeesti pääsee juoksemaan vapaammin esteiden välillä eikä himmaile.
Kaiken kaikkiaan radat oli helppoja kun muut kurssilla oli aika alottelijoita mutta se ei haittaa koska sain sen mitä halusin kurssilta :) nyt siis keskitytään itsenäiseen kääntymiseen/jarruttamiseen, toivon mukaan vaikutukset ei oo negatiivisia lähenevää kesää ajatellen :D Ehkä tällasia ois parempi treenata syksyllä arvokisojen jälkeen mutta blääh tuskin se niin katastrofaalisesti vaikuttaa ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti